Kun maailmantilanne muuttuu, myös yritysten johtamistapojen pitää muuttua. Kriisin tai muutoksen aiheuttaman alkushokin jälkeen se kuitenkin usein unohtuu, ja johtamistavoissa palataan liian nopeasti vanhoihin tottumuksiin.
Mutta kriisissä voittajat erottuvat muista nimenomaan johtajuudella, joka muuttaa organisaatiota nopeasti ja pysyvästi.
Yrityksen johdon pitää ymmärtää, että kriisissä tarjooma, kulttuuri ja johtaminen ovat erilaisia verrattuna kriisiä edeltäneeseen aikaan. Tällöin onkin tärkeää johtaa uudella tavalla kahta asiaa: perusasiota ja uuden löytämistä.
Kriisin aikana käy usein niin, että johtajat sulkeutuvat yhä pienempiin ja pienempiin ryhmiin.
Ensinnäkin yrityksen perusasiat pitää hoitaa nopeammin, paremmin ja tehokkaammin kriisin keskellä. Se edellyttää asioiden kurinalaista hoitamista ja onnistuu silloin, kun yritys nopeuttaa prosesseja - oli kyseessä sitten sisäinen viestintä, tuotteistaminen tai raportointi. Prosessien nopeuttaminen on mahdollista vain, jos johto on lähellä käytännön asioita ja ihmisiä. Se myös vähentää virheiden mahdollisuutta.
Toiseksi yrityksen pitää etsiä uudenlaisia tapoja toimia, jotta asiakkaille on mahdollista synnyttää uudenlaisia tarpeita ja tuotteita. Se vaatii avoimuutta ja monimuotoisuutta. Ilman avoimuutta yritys taantuu vanhojen asioiden äärelle ja uusi jää saavuttamatta.
Kriisiajasta selviytymisen ja onnistumisen salaisuus löytyy johtajuuden ytimestä eli luottamuksesta yrityksen muihin ihmisiin.
Kriisin aikana kuitenkin käy usein niin, että perusasiat ja uuden etsiminen unohdetaan täysin, ja johtajat sulkeutuvat yhä pienempiin ja pienempiin ryhmiin. Se on luonnollinen reaktio ja kovin inhimillistä. Muutoksen aikoina on kuitenkin olennaista toimia juuri päinvastoin. Perusasiat ja äärimmäinen avoimuus uuden edessä ovat kaikkein olennaisimpia asioita, jos kriisistä halutaan selvitä voittajina.
Haaste on dualistinen sekä johtajille että organisaatiolle. Samalla, kun pitäisi lisätä yksinkertaisuutta ja kurinalaisuutta toisaalle, pitäisi toisaalla luoda puitteita kulttuurille, joka sietää monimutkaisuutta ja uudenlaisia ajatuksia.
Kahden erilaisen kulttuurin johtaminen samanaikaisesti tekee johtamisesta lähes mahdotonta. Siksi monet yritykset epäonnistuvat kriisissä. Kriisiajasta selvitytymisen ja onnistumisen salaisuus löytyy johtajuuden ytimestä eli luottamuksesta yrityksen muihin ihmisiin. On luotettava siihen, että he toimivat vaikeinakin aikoina kuin ammattilaiset.
Markus Nieminen tutkii markkinoinnin tulevaisuutta peilaten nykyisyyttä ja menneisyyttä.