Jos istutat tammenterhon ja tarkkailet sen kasvua, et varmasti mittaa kasvun menestystä rungonympärysmitalla. Sehän olisi absurdia! Todennäköisemmin asettaisit mittareiksi terhon itämisprosentin, itämisnopeuden ja taimen kasvuvauhdin. Täysin loogista!
Miksi sitten uusille ideoille ja kokeiluille asetetaan liian usein tavoitteet, joilla mitattuna uusilla aluilla ei ole lainkaan menestymisen edellytyksiä?
Kvartaalitaloudessa eläminen tekee meistä lyhytnäköisiä ja kärsimättömiä. Tulosten pitäisi näkyä heti, mieluiten saman tilikauden aikana. Onhan investoinneille helppo hakea oikeutusta, kun kulut nollautuvat saman vuoden tuottoa vasten.
Kvartaalitaloudessa eläminen tekee meistä lyhytnäköisiä ja kärsimättömiä.
Mutta uudet kokeilut alkavat harvoin tuottaa samalla tahdilla kuin heti viivan alla näkyvät hinnankorotukset tai nykytuotteiden mainoskampanjat. Mikä siis ratkaisuksi?
Asiaan on kolme vaihtoehtoista lähestymistapaa riippuen siitä, millaisesta kokeilusta on kyse.
Asiakas hakee tarpeisiinsa ratkaisua ja vakuuttumisen jälkeen on valmis tekemään ostopäätöksen. Tarjotut palvelut tulisi nähdä yritystasoisina asiakaspolkuina ja kokonaisuuksia, joissa on erilaisia arvonluonnin hetkiä. Osasta asiakas on valmis maksamaan, osasta ei. Mutta kun hän maksaa, hän on valmis maksamaan enemmän, koska palvelu on ollut monipuolista ei rahastukseen tähtäävää.
Tämä kaikki on sinulle toivottavasti itsestään selvää, ja ajat omassa tekemisessäsi juuri pitkäjänteisen kehittämisen linjaa. Kesä on loistavaa aikaa testata omaa suhtautumista käytännössä. Lomahan ei suoranaisesti ole ajan tehokasta käyttöä, vaan se on ajan kulumista, joutenoloa, jonka hyödyt kotiutuvat myöhemmin.
Muista siis siinä laiturinnokassa löhötessäsi, jos lomastressi ja suorittamisen tarve pukkaa päälle, että vaikket nyt oman elämäsi kvartaalitasolla kotiuta isoja voittoja, teet pitkällä tähtäimellä juuri oikeita asioita.
Asiakaskokemuksen rakentaminen on muutakin kuin mittarien tuijottamista. Se on tekoja, uskallusta ja suunnan näyttämistä. Palvelumuotoilun moniosaaja ja ikuinen optimisti Ulla Jones analysoi kolumneissaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja vaahtoaa joskus muutoksen hitaudesta.