Kerro yhdellä lauseella, mikä erottaa toimistonne kilpailijoista. Mikä on se kilpailuvaltti, joka teillä on ja jota muut eivät osaa kopioida? Tekisikö mielesi sanoa, että ajattelemme strategisesti, ymmärrämme johdon haasteet tai tiedämme, mikä puhuttelee kuluttajia? No, niin sanovat kaikki muutkin.
Ihmiset sen sijaan ovat niitä, joilla on mahdollista erottautua. Hyvien tekijöiden perässä asiakkaat jopa vaihtavat toimistoa. Ihmisiin kiinnytään, muodostuu luottotyyppejä, syntyy kiistämätöntä kemiaa ja yhteisymmärrystä. Ihmiset myös ottavat helposti ja lähtevät, jos heitä ei arvosteta, jos kulttuuri on toksinen tai heille ei anneta tilaa kasvaa.
Vaikka työyhteisö olisi kuinka kiva, jossain kohtaa hyvät tekijät nostavat kytkintä, jos projektit rupeavat toistamaan itseään. Silloin ei enää opi uutta tai koe kehittyvänsä. Toimistopuolella urakiertoa on vaikeampaa tarjota kuin yrityksissä. Suunta on junnu, sennu ja sitten liidi, mutta entä horisontaalinen kehitys? Toisaalta on fakta, ettei yksikään yritys ei voi pitää tallissaan kaikkia parhaita tekijöitä.
Harva toimisto voi tarjota Suomessa täyspäiväisesti syväasiantuntijalle mielenkiintoisia töitä.
Entäpä jos ei tarvitsisikaan kilpailla ja omia tekijöitä? Miltä näyttäisi toimistokenttä, jossa rakennetaan rutiinilla toimistorajat ylittäviä unelmatiimejä? Olet varmasti haaveillut, että voisit tuoda joukkoonne osaajan alueelta, jota toimistossanne kukaan hallitse, mutta jonka tuoma ajattelu nostaisi tekemisenne uudelle tasolle. Olet laskenut, mitä maksaa uuden henkilöresurssin pitäminen ja myyminen kerta toisensa jälkeen, muttet ole saanut luotua siitä kaupallisesti kannattavaa mallia.
Ratkaisu tähän voisi olla Resident X. Voit täyttää X:n juuri sillä kyvyllä, jota kaipaatte, muttette täysipäiväisesti voi palkata. Kyseessä voi olla esimerkiksi growth hacker, copy, antroplogi tai psykologi. Mallin ero friikun palkkaamiseen on siinä, että tekijä tuleekin toisesta toimistosta ja tekee osan aikaa hommia toimistollesi. Hän osallistuu projektien tarjouksien tekemiseen, projekteihin ja sisäiseen kehitykseen. Esimerkiksi palvelumuotoilutoimisto hyötyisi tekki- tai datatyypistä, sisältöammattilainen auttaisi IT-taloa tai designajattelija edistäisi johdon konsultointiin erikoistuneen firman ajattelua.
Tämä on tekijöiden vapauttamista maailmaan ja silti heistä kiinni pitämistä, strategista aivovuotoa. Tälläkin hetkellä Helsingissä työskentelee yksi resident fururist. Harva toimisto voi tarjota Suomessa täyspäiväisesti syväasiantuntijalle mielenkiintoisia töitä, mutta tällä mallilla osaajista voisi pitää kiinni ja jopa kasvattaa omaa kilpailuasemaa.
Asiakaskokemuksen rakentaminen on muutakin kuin mittarien tuijottamista. Se on tekoja, uskallusta ja suunnan näyttämistä. Palvelumuotoilun moniosaaja ja ikuinen optimisti Ulla Jones analysoi kolumneissaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja vaahtoaa joskus muutoksen hitaudesta.