Mainosalan johtava uutismedia Adweek julkaisi maanantaina maailman 100 luovimman henkilön listauksensa, johon mahtui mukaan TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen. Valinta on historiallinen, sillä Poutanen on ensimmäinen listalle päässyt suomalainen. Poutasen kanssa samaan seuraavat pääsivät muun muassa näyttelijät Dwayne "Rock" Johnson ja Jason Sudeikis sekä muusikko Nas.
Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtajan Sanna Laakkion mukaan tunnustus ei ole merkittävä asia pelkästään Poutaselle tai TBWA\Helsingille, vaan koko Suomelle.
– Luovuus on nostettu yhdeksi tärkeimmäksi tulevaisuuden työelämätaidoksi. Tämä upea tunnustus on siksikin aivan mieletön asia. Ei vain Jyrkille, vaan koko Suomelle. Olen valtavan ylpeä Jyrkin saamasta tunnustuksesta. Tämä on erittäin merkityksellistä koko markkinoinnin alalle Suomessa. Kiitos ja hurjasti onnea, Laakkio hehkuttaa.
– Toivon, että jokainen ymmärtäisi, että tuo upea taito (luovuus) on mahdollista jokaisen ottaa käyttöön. Luovuus ei asu vain toimistoissa ja niissä henkilöissä, joiden tittelissä se lukee. Heidän ajattelua ja toimintaa seuraamalla voi kuitenkin löytää itsestään luovuuden voimia, joista ei ole ehkä ollut edes tietoinen. Jokainen työ vaatii luovuutta tässä kiihtyvässä ja muuttuvassa maailmassa.
Laakkio painottaa, että Poutanen on töillään inspiroinut muita ja vaikuttanut koko yhteiskuntaan.
– On ollut ilo altistua tällaiselle yli 20 vuotta. Jyrki on yksi merkittävistä henkilöistä luovuuteen liittyen, ja hänen kanssaan ajatteluni ja tekemiseni saavat aina uusia muotoja, ja uskallan nähdä ja myös katsoa sen, mikä ei ole vielä näkyvää. Jyrki ajattelee toisin, näkee toisin. Hän on herkkä aistimaan ja näkemään yhteiskunnassa pinnan alla kyteviä asioita.
Juuri siksi Poutasen johtamat työt ovat saaneet laajaa huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Poutanen itse usein painottaa vaikuttavan markkinoinnin tekemistä, mikä yleensä näkyy hänen kädenjäljessään. Hyviä esimerkkejä ovat muun muassa Helsingin Sanomien kanssa tehty Ilmastofontti ja HS:n Trump-Putin-huipputapaamiseen liittynyt ulkomainoskampanja.
– Hän saa rohkaistua yritykset tarttumaan pinnan alla kyteviin asioihin aina vain isommin ja voimallisemmin. Vaatii rohkeutta ottaa kantaa ja osallistua yhteiskunnalliseen tekemiseen. Jyrki osaa kuljettaa brändit osaksi kestävän ja vastuullisen yhteiskunnan rakentamista. Hän kulkee varmana brändien rinnalla ja kannustaa luovalla ajattelullaan ja toteutuksillaan aina vain syvempään vuoropuheluun, Laakkio päättää.