Sweco
Brändit

Sweco panostaa työnantajabrändissään monimuotoisuusstrategiaan – Perusti keskusteluryhmän neuromoninaisille työntekijöille

30.5.2024 10:43
Mitra Vasara
”Usein käytännöt, jotka auttavat neuromoninaisia ihmisiä, hyödyttävät myös muuta työyhteisöä.”

Sweco on luonut monimuotoisuusstrategian, jonka keskiössä on yhdenvertaisuustyö. Neuromoninaisuuden huomioiminen on Swecon mukaan keskeinen osa strategiaa. Swecon mukaan tutkimuksissa on todettu, että tekniikan aloilla neuromoninaisia ihmisiä työskentelee muita aloja enemmän.

– Teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että jokainen swecolainen voi tehdä työtä itselleen ominaisella tavalla. Haluamme lisätä tietoisuutta neuromoninaisuudesta ja asian huomioimista työpaikallamme. Onhan hyvä työpäiväkokemus olennainen osa strategiaamme, sanoo Swecon henkilöstöjohtaja Sari Metsänen tiedotteessa.

Idea neuromonimuotoisuusryhmän perustamiseen syntyi Swecon Diversity -ryhmän tapaamisissa, joissa keskustellaan laajasti monimuotoisuuteen ja osallisuuteen liittyvistä teemoista.  

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Molemmista ryhmistä on tullut yhtiön mukaan paljon hyvää palautetta. Keskustelua on syntynyt muun muassa siitä, miten neuromoninaisuus otetaan huomioon työtilojen ja toimintatapojen suunnittelussa.  

– Usein käytännöt, jotka auttavat neuromoninaisia ihmisiä, hyödyttävät myös muuta työyhteisöä, sanoo Swecon neurodiversiteettiryhmän vetäjä, neurodiversiteettiin ja psykologiseen turvallisuuteen erikoistunut valmentaja, Riikka Seppälä tiedotteessa.  

Swecon neuromoninaisuustyö oli ehdolla Oikotien työelämän vastuullisuusteko  -kilpailussa. Yleisö äänesti Swecon hopeasijalle kymmenen finalistin joukosta. Voiton korjasi Sercap Huoltopalveluiden nelipäiväinen työviikko ja kolmanneksi Puuilo, joka antoi esihenkilöille valtuudet myöntää työntekijöille viisi päivää sairasvapaata edellyttämättä lääkärinlausuntoa tai muuta dokumentaatiota.