Kolumni

Vuonna 2025 on viimein aika lopettaa markkinoinnin ja mainonnan paskaduunit

15.1.2025 7:05
Niklas Kaskeala
Moni meistä korkeakoulutetuista hyväosaisista elää etuoikeutettua elämää, jossa voimme työllämme muokata maailmaa. Meillä on valta, resurssit ja vapaus valita. Käytätkö sinä tuota valtaa hyvän tekemiseen vai ylläpidätkö järjestelmiä, jotka syventävät ilmastokriisiä, kiihdyttävät luontokatoa ja jättävät tulevat sukupolvet maksamaan laskun, kysyy Niklas Kaskeala.

Ajattele hetki omaa työtäsi. Edistääkö se yhteistä hyvää? Onko se osa ratkaisua vai ongelmaa? Onko aika myöntää, että työt markkinoinnissa ja mainonnassa, joka kiihdyttää ylikulutusta, eivät ole enää puolusteltavissa?

Historioitsija Rutger Bregmanin uusi kirja Moraalinen kunnianhimo haastaa meidät pohtimaan, millaista työtä pidämme arvokkaana ja miksi. Kirjassa korostetaan, että todellinen muutos syntyy, kun hyödynnämme etuoikeutemme ja voimavaramme yhteisen hyvän rakentamiseen.

Markkinointi on historiallisesti kiihdyttänyt ylikulutusta, yllyttänyt ostamaan enemmän, uutta ja usein tarpeetonta. Tutkimusten mukaan mainontaan käytetään globaalisti keskimäärin 600 miljardia dollaria vuodessa, mikä tekee alasta yhden vaikutusvaltaisimmista kulutuskäyttäytymistä ohjaavista tekijöistä.

Vuosi 2025 voi olla käänteen vuosi.
MAINOS

Moni markkinointi- ja mainonta-alan työ on käytännössä “eliitin paskaduunia”, joka syventää ekologista ja yhteiskunnallista kriisiä sen sijaan, että ratkoisi sitä.

Markkinointi- ja mainonta-ala muokkaa ihmisten unelmia, arvoja ja kulutuskäyttäytymistä. Siksi alan ammattilaisten on kysyttävä itseltään, miten he voivat kääntää tämän voiman kestävän tulevaisuuden palvelukseen.

Jokainen meistä löytää helposti selityksiä sille, miksi juuri oma panos on mukamas merkityksetön tai miksi järjestelmä ei muutu kuitenkaan. Mutta entä jos kysymys ei olekaan siitä, mitä muut tekevät vaan siitä, mitä sinä voisit tehdä paremmin?

Merkityksellinen työ ei ole uhraus, vaan avain parempaan elämään.

Bregman muistuttaa, että jokainen meistä voi vaikuttaa: todellinen moraalinen kunnianhimo ei tarkoita täydellisyyttä, vaan sitä, että uskallamme valita paremmin. Bregman korostaa myös, että merkityksellinen työ ei ole uhraus, vaan avain parempaan elämään.

Vuosi 2025 voi olla käänteen vuosi. Markkinoinnin ja mainonnan ammattilaiset voivat alkaa rakentaa uudenlaista toimintakulttuuria, joka tarjoaa ratkaisuja aikamme suurin haasteisiin. Sinäkin voit rakentaa tuota kulttuuria esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

1. Keskity mainostamaan kestäviä ja pitkäikäisiä tuotteita.

2. Edistä kiertotaloutta ja kannustamalla kuluttajia korjaamaan uuden ostamisen sijaan.

3. Luo kampanjoita, jotka tukevat uusiutuvia energialähteitä ja kestävää liikkumista.

4. Nosta esiin kasvisruokavaihtoehtoja äläkä tee lihankulutusta edistävää mainontaa.

5. Sitoudu läpinäkyvään ja todennettavaan vastuullisuusviestintään.

6. Kieltäydy tekemästä yhteistyötä fossiiliasiakkaiden, lihayritysten tai lentoyhtiöiden kanssa, jotka edustavat kestämättömiä liiketoimintamalleja.

Kyse on siitä, uskallammeko katsoa omaa työtämme ja valintojamme kriittisesti. Uskallammeko valita toisin – ei vain omaksi hyödyksemme, vaan siksi, että sillä on väliä?

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.